کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران و آمریکا برای تضمین عبور امن کشتی‌ها در تنگه هرمز «خط ارتباطی» ایجاد کردند

08:46 - 1 تیر 1405

قطر و پاکستان، میانجی‌های مذاکرات اخیر میان ایران و آمریکا در سوئیس، اعلام کردند که دو طرف برای تضمین «عبور امن» کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز یک «خط ارتباطی» ایجاد کرده‌اند.

بر اساس بیانیه مشترک این دو کشور، این سازوکار با هدف جلوگیری از حوادث و سوءتفاهم‌ها و تضمین تردد ایمن کشتی‌ها در این آبراه راهبردی ایجاد شده است.

طبق این بیانیه، این خط ارتباطی در چارچوب توافق ۶۰ روزه میان ایران و آمریکا فعالیت خواهد کرد و هدف آن، تسهیل ارتباط میان طرفین برای مدیریت وضعیت عبور و مرور در تنگه هرمز است.

در این چارچوب، ایران متعهد شده است که برای تضمین عبور امن کشتی‌های تجاری از خلیج فارس به دریای عمان و بالعکس، «حداکثر تلاش خود» را به کار گیرد و عبور این کشتی‌ها بدون دریافت هزینه انجام شود.

تنگه هرمز در جریان مذاکرات اخیر یکی از نقاط حساس و مورد مناقشه بوده است. روز شنبه، مقام‌های نظامی ایران اعلام کردند در واکنش به ادامه حملات اسرائیل در لبنان و آنچه «عدم اجرای توافق از سوی آمریکا» خوانده شد، امکان بستن این گذرگاه نفتی را مطرح کرده‌اند.

در مقابل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهاراتی تهدید کرد که در صورت شکست توافق، واشنگتن می‌تواند کنترل تنگه هرمز را در دست بگیرد؛ موضوعی که به تشدید تنش‌های دیپلماتیک انجامید.

پس از این اظهارات، گزارش‌ها از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر دادند.

ترامپ پیش‌تر نیز ایده دریافت عوارض برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز را مطرح کرده بود، در حالی که تأکید داشت ایران نباید چنین اقدامی انجام دهد. او همچنین گفته بود توافق اخیر میان تهران و واشنگتن تضمین می‌کند که این گذرگاه «برای همیشه بدون عوارض» باقی بماند.