کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آمریکا و ایران با تشکیل «واحد کاهش تنش» برای لبنان موافقت کردند

08:53 - 1 تیر 1405

به گفته میانجی‌ها، ایران و آمریکا در جریان مذاکرات اخیر در سوئیس با ایجاد یک «واحد کاهش تنش» (de-confliction cell) با هدف پایان دادن به عملیات نظامی در لبنان موافقت کرده‌اند.

بر اساس بیانیه مشترک میانجی‌ها، این سازوکار با مشارکت طرف‌ها، دولت لبنان و با تسهیل‌گری قطر و پاکستان ایجاد خواهد شد تا اجرای توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با یادداشت تفاهم تضمین شود.

در این بیانیه آمده است: «طرف‌ها بر ایجاد یک واحد کاهش تنش میان طرفین و جمهوری لبنان، با تسهیل‌گری میانجی‌ها، برای تضمین پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با یادداشت تفاهم توافق کردند.»

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در ادامه گفت «اولین آزمون واقعی» این توافق، میزان کارآمدی اجرای آن خواهد بود.

درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان، با وجود تمدید اخیر آتش‌بس، همچنان یکی از موانع اصلی دستیابی ایران و آمریکا به توافق نهایی به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان عملیات نظامی اسرائیل در لبنان از ۲ مارس تاکنون بیش از ۴ هزار نفر کشته شده‌اند؛ آماری که از سوی وزارت بهداشت لبنان اعلام شده است.

طبق مفاد اولیه یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، آتش‌بس در لبنان بخشی از توافق گسترده‌تر است که در صورت توقف حملات، از حزب‌الله در برابر حملات اسرائیل حمایت می‌کند.

در مقابل، برای ایران توقف حملات اسرائیل به متحد اصلی‌اش در منطقه یکی از مطالبات کلیدی در مذاکرات بوده است.

در سوی دیگر، اسرائیل محدود شدن آزادی عمل خود برای هدف قرار دادن حزب‌الله را یک موضوع حیاتی می‌داند و آن را آزمونی برای روابط نزدیک خود با ایالات متحده تلقی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و جِی‌دی ونس، معاون او، نسبت به ادامه حملات اسرائیل در لبنان و تأثیر آن بر روند مذاکرات ابراز نارضایتی کرده‌اند.