کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دور جدید مذاکرات اسرائیل و لبنان در واشنگتن برگزار می‌شود

08:10 - 2 تیر 1405

دور تازه‌ای از مذاکرات میان اسرائیل و لبنان با میانجیگری ایالات متحده، امروز در واشنگتن آغاز می‌شود. این مذاکرات در شرایطی برگزار می‌شود که آتش‌بس اخیر در لبنان، پس از نقض‌های مرگبار از سوی حزب‌الله و اسرائیل، با خطر فروپاشی مواجه شده و بر روند گفت‌وگوهای آمریکا و ایران نیز سایه انداخته است.

پنجمین دور این مذاکرات شامل نشست‌هایی درباره مسائل سیاسی و نظامی خواهد بود. یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن در تلاش است روند دستیابی به یک «توافق جامع صلح و امنیت» را پیش ببرد.

از زمان آغاز جنگ با ایران، چندین آتش‌بس در لبنان برقرار شده، اما نتوانسته‌اند به‌طور پایدار مانع درگیری‌ها شوند. آتش‌بسی که با میانجیگری آمریکا در ماه آوریل برقرار شده بود، آخرین بار در ۲۰ ژوئن تمدید شد، اما گزارش‌ها همچنان از حملات و گلوله‌باران‌های مکرر حکایت دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان، عملیات نظامی اسرائیل از ماه مارس تاکنون بیش از چهار هزار کشته بر جای گذاشته است.

مهم‌ترین نکات

اقدامات آمریکا:
یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن سازوکاری برای نظارت بر اجرای آتش‌بس ایجاد کرده است. این سازوکار بخشی از «هسته رفع تنش» است که پیش‌تر جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به آن اشاره کرده بود. به گفته او، این سازوکار در جریان مذاکرات سوئیس شکل گرفته است. با این حال، در بیانیه‌های منتشرشده اشاره‌ای به نقش اسرائیل نشده و مشخص نیست که بنیامین نتانیاهو با این طرح موافقت کرده باشد.

وضعیت میدانی:
ونس روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، لبنان شاهد یکی از آرام‌ترین دوره‌های خود در ماه‌های اخیر بوده است. او افزود که اقداماتی برای جلوگیری از تشدید دوباره تنش‌ها در آینده انجام شده است.

بررسی اقدامات اسرائیل:
به گفته یک منبع اسرائیلی، تل‌آویو در حال بررسی اعلام عقب‌نشینی‌های «نمادین» از برخی مناطق اشغالی جنوب لبنان در چارچوب مذاکرات است. این اقدام می‌تواند شامل خروج بخشی از نیروهای اسرائیلی از مناطق محدودی در آن سوی «خط زرد» باشد؛ خطی که پس از آتش‌بس ماه آوریل، محدوده مناطق تحت کنترل ارتش اسرائیل را مشخص می‌کرد.