کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قطر و پاکستان از سازوکار جدید حفظ صلح در لبنان رونمایی کردند که شامل اسرائیل، فرانسه و یونیفل نمی‌شود

10:03 - 2 تیر 1405

بر اساس گزارش جروزالم پست، دو کشور میانجی، قطر و پاکستان، از ایجاد یک سازوکار جدید کاهش تنش در لبنان خبر دادند که هدف آن مدیریت و مهار درگیری‌های جاری در این کشور عنوان شده است.

بر اساس بیانیه مشترک منتشرشده، این سازوکار شامل یک مسیر مستقیم میان آمریکا و ایران برای پایان دادن به عملیات نظامی در لبنان است و در عین حال به‌نظر می‌رسد دولت لبنان نیز در آن مشارکت دارد، اما اسرائیل در این روند حضور ندارد.

این طرح همچنین فرانسه و نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) را نیز کنار گذاشته است؛ نهادهایی که پیش‌تر در مأموریت‌های صلح‌بانی و نظارت بر آتش‌بس نقش داشتند.

میانجی‌ها توضیحی درباره نحوه عملکرد این سازوکار یا چگونگی پایان دادن به درگیری‌های جاری میان اسرائیل و حزب‌الله ارائه نکرده‌اند.

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از این ابتکار استقبال کرده و آن را «پیشرفت مهم برای پایان جنگ لبنان» توصیف کرده است. او گفته است نخستین آزمون واقعی این روند، «سازوکار کاهش تنش لبنان» خواهد بود.

در مقابل، مقام‌های اسرائیلی به این طرح واکنش منفی نشان داده‌اند. اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در نشست شبکه خبری یهودی (JNS) در اورشلیم گفته است هرگونه مذاکرات برای پایان درگیری باید میان خود اسرائیل و لبنان انجام شود و نه از طریق آنچه او «فشار ایران» خوانده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز تأکید کرده است که ارتش این کشور آزادی کامل برای اقدام در لبنان دارد و هیچ محدودیتی بر عملیات آن اعمال نشده است.

او گفته است: «دستور من و وزیر دفاع به ارتش روشن است و تغییری نکرده است. نیروهای ما در جنوب لبنان آزادی کامل برای خنثی‌سازی هر تهدید مستقیم یا در حال شکل‌گیری دارند.»