کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نتانیاهو: اسرائیل باید به استقلال تسلیحاتی دست یابد

17:04 - 2 تیر 1405

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور باید به «استقلال تسلیحاتی» دست یابد؛ اظهاراتی که در آستانه پایان توافق کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در سال ۲۰۲۸ مطرح می‌شود.

نتانیاهو در دیدار با افسران ذخیره ارتش در کرانه باختری اشغالی گفت: «من خواهان استقلال تسلیحاتی هستم. از حمایتی که در طول سال‌ها از دوستان آمریکایی خود دریافت کرده‌ایم و من نیز آن را تضمین کرده‌ام، عمیقاً قدردانی می‌کنم. اما امروز می‌گویم که باید سامانه تسلیحاتی مستقل خود را داشته باشیم. باید سلاح‌های خودمان را تولید کنیم.»

او پیش‌تر نیز در سپتامبر گذشته گفته بود اسرائیل با نوعی «انزوا» روبه‌رو است که ممکن است سال‌ها ادامه یابد و در نتیجه باید صنایع تسلیحاتی خود را توسعه دهد.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای ۱۰ ساله که در سال ۲۰۱۸ میان آمریکا و اسرائیل امضا شد، اسرائیل سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از ایالات متحده دریافت می‌کند. بخش عمده این کمک‌ها باید صرف خرید تجهیزات از تولیدکنندگان تسلیحاتی آمریکایی شود.

این توافق در سال ۲۰۲۸ منقضی می‌شود و برای ادامه آن نیاز به مذاکره مجدد خواهد بود. با این حال، موضوع اسرائیل در سال‌های اخیر به یکی از مسائل اختلاف‌برانگیز در سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده است. حزب دموکرات به‌شدت از عملکرد دولت نتانیاهو در جنگ‌های غزه و لبنان انتقاد کرده و در میان جمهوری‌خواهان جوان نیز انتقادها از اسرائیل افزایش یافته است.

وزارت دفاع اسرائیل نیز اوایل ژوئن اعلام کرده بود که گفت‌وگوهای رسمی با دولت دونالد ترامپ برای تدوین چارچوب جدید همکاری‌های امنیتی و جایگزینی تفاهم‌نامه کنونی آغاز شده است.