ژوزف عون، رئیسجمهور لبنان، همزمان با برگزاری گفتوگوهای میان نمایندگان لبنان و اسرائیل در واشنگتن، تأکید کرد که بیروت «به کمتر از پایان اشغال جنوب لبنان از سوی اسرائیل» رضایت نخواهد داد.
بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی ریاستجمهوری لبنان، عون گفت: «تحولات روزهای گذشته درستی انتخاب ما برای پیگیری مذاکرات را ثابت کرده است، زیرا این تنها مسیر مورد پذیرش جامعه بینالمللی برای دستیابی به اهداف ملی و بازپسگیری همه حقوق است.»
او ابراز امیدواری کرد که دور جدید مذاکرات با اسرائیل «گامی تعیینکننده» در مسیر تحقق خواستههای لبنان باشد؛ خواستههایی که به گفته او شامل «اعمال حاکمیت کامل لبنان بر تمام خاک خود» است.
رئیسجمهور لبنان افزود: «امروز میگوییم که به کمتر از پایان اشغال جنوب لبنان از سوی اسرائیل رضایت نخواهیم داد. تنها گزینه ما حاکمیت ملی است و تنها تکیهگاه ما دولت لبنان است؛ دولتی که از همه شهروندان محافظت کند، آزادیها و کرامت همگان را پاس بدارد، فداکاریها را ارج نهد و هرگونه ترس و بیعدالتی را از میان بردارد.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که با وجود ادامه تلاشهای دیپلماتیک و تمدید آتشبس میان اسرائیل و حزبالله در روز جمعه، درگیریها همچنان ادامه دارد.
وزارت بهداشت لبنان روز سهشنبه اعلام کرد که از دوم مارس تاکنون، حملات اسرائیل به لبنان دستکم ۴ هزار و ۱۹۲ کشته و ۱۲ هزار و ۱۷۱ زخمی بر جای گذاشته است. این وزارتخانه در آمار خود میان غیرنظامیان و نیروهای مسلح تفکیک قائل نمیشود.