بر اساس گزارش جروزالم پست، پنجمین دور مذاکرات میان اسرائیل و لبنان روز سهشنبه در واشنگتن آغاز شد؛ گفتوگوهایی که محور اصلی آن ایجاد «مناطق آزمایشی» برای عقبنشینی نیروهای اسرائیلی در برابر ارزیابی توان ارتش لبنان در خلع سلاح حزبالله است.
در آغاز این مذاکرات، جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، اعلام کرد دولت این کشور «هیچ چیزی کمتر از پایان اشغال اسرائیل در جنوب لبنان را نخواهد پذیرفت».
او تأکید کرد لبنان در مسیری قرار دارد که هدف آن بازگرداندن حاکمیت کامل بر تمام خاک کشور و گسترش اقتدار دولت بر سراسر لبنان است.
در مقابل، سفیر اسرائیل در آمریکا، یحییل لایتر، روند مذاکرات را نگرانکننده توصیف کرد و گفت: «ما به سمت یک فاجعه پیش میرویم.»
او افزود بر اساس توافق آتشبس، انتظار میرفت حزبالله به شمال عقبنشینی کند و در مورد تداوم این توافق ابراز تردید کرد.
این مذاکرات در حالی انجام میشود که تنشها در جنوب لبنان ادامه دارد. حزبالله اسرائیل را به نقض آتشبس و هدف قرار دادن غیرنظامیان در نزدیکی النبطیه متهم کرده است.
در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرده که اهدافی از حزبالله را در جنوب لبنان، از جمله یک سلول مسلح در منطقه «علی طاهر»، هدف قرار داده است.