یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی میگوید سرنوشت ۷۰۰ میلیون دلار از یک میلیارد دلاری که پیش از جنگ ۴۰ روزه از صندوق توسعه ملی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته بود، همچنان نامشخص است.
روحالله لکعلیآبادی روز سهشنبه دوم تیرماه به پایگاه خبری دیدهبان ایران گفت این یک میلیارد دلار با دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته بود، اما «معلوم نیست ۷۰۰ میلیون دلار دیگر کجا رفته و چه سرنوشتی پیدا کرده است».
او همچنین از برگزاری جلسهای «بسیار پرتنش» با مسئولان سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: «سازمان غذا و دارو توضیحاتی ارائه کرد، اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قانع نشد و مقرر شد این موضوع در جلسه بعدی دوباره بررسی شود.»
مقامهای دولتی تاکنون درباره این اظهارات واکنشی نشان ندادهاند. با این حال، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، مرداد سال گذشته اعلام کرده بود که ۳۰۰ میلیون دلار از این اعتبار برای پرداخت بدهیهای وزارت بهداشت، از جمله مطالبات پرسنلی، هزینه شده و ۷۰۰ میلیون دلار دیگر برای ایجاد ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است.
لکعلیآبادی در ادامه با اشاره به افزایش هزینههای درمان و کمبود برخی داروها، بهویژه انسولین و داروهای ضدسرطان، تأکید کرد که این وضعیت موجب نگرانی بیماران و خانوادههای آنان شده است.