کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

با وجود حمله به یک شناور در نزدیکی عمان، قیمت نفت ۲ درصد کاهش یافت

08:03 - 5 تیر 1405

قیمت نفت خام روز جمعه حدود ۲ درصد کاهش یافت و در مسیر ثبت افتی چشمگیر در معاملات هفتگی قرار گرفت؛ زیرا با افزایش صادرات نفت از طریق تنگه هرمز، نگرانی‌ها درباره کمبود عرضه کاهش یافته است؛ هرچند یک کشتی باری روز پنج‌شنبه در نزدیکی عمان هدف حمله قرار گرفت.

تا ساعت ۰۴:۲۱ به وقت گرینویچ، بهای نفت خام برنت با ۱.۴۷ دلار، معادل ۱.۹۵ درصد، کاهش به ۷۳.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با افت ۱.۴۴ دلاری، معادل ۲ درصد، در ۷۰.۴۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

داده‌های شرکت LSEG نشان می‌دهد شرکت نفتی سعودی آرامکو روز جمعه، پس از نزدیک به چهار ماه توقف، بارگیری نفت در پایانه رأس تنوره در خلیج فارس را از سر گرفته است.

بر اساس این داده‌ها، دو نفتکش غول‌پیکر (VLCC) در حال بارگیری نفت خام در این پایانه بودند و یک نفتکش دیگر نیز در نزدیکی آن در انتظار بارگیری قرار داشت. هر یک از این نفتکش‌ها توان حمل حدود دو میلیون بشکه نفت را دارند.

جون گو، تحلیلگر ارشد بازار نفت در شرکت اسپارتا کامودیتیز، گفت: «بازار به‌طور کلی با موج فروش روبه‌رو شده است، زیرا معامله‌گران به افزایش خروج نفتکش‌ها از تنگه هرمز و همچنین ادامه ضعف تقاضای نفت در چین واکنش نشان داده‌اند.»

هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز پنج‌شنبه، پس از آنکه یک کشتی باری در نزدیکی عمان بر اثر اصابت یک پرتابه ناشناس آسیب دید، بیش از ۲ درصد افزایش یافته بودند؛ حادثه‌ای که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) وابسته به سازمان ملل را وادار کرد برنامه داوطلبانه تخلیه کشتی‌ها و دریانوردان را به حالت تعلیق درآورد.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند ایران هنگام عبور این کشتی از تنگه هرمز به سوی آن شلیک کرده است. مقام‌های ایرانی نیز اعلام کردند امنیت کشتی‌هایی که خارج از مسیرهای تعیین‌شده در تنگه هرمز تردد کنند، تضمین نخواهد شد.

در مجموع، نفت برنت و نفت خام آمریکا در آستانه ثبت افتی حدود ۸ درصدی در معاملات این هفته قرار دارند.

داده‌های منتشرشده در روز پنج‌شنبه نشان داد حجم انتقال نفت خام از طریق تنگه هرمز در هفته جاری، پس از توافق آتش‌بس و بازگشایی این آبراه، به بالاترین سطح خود از زمان آغاز درگیری میان آمریکا، اسرائیل و ایران در اواخر فوریه رسیده است. در عین حال، نگرانی‌ها درباره مدت‌زمان باز ماندن تنگه نیز به افزایش فعالیت‌های تجاری دامن زده است.

با این حال، حجم کلی تردد کشتی‌ها همچنان تنها بخشی از میانگین روزانه ۱۲۵ شناوری است که پیش از آغاز درگیری‌ها در ۲۸ فوریه از تنگه هرمز عبور می‌کردند.

تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند: «بخش عمده افزایش اخیر ناشی از خروج کشتی‌هایی است که پیش‌تر در خلیج فارس گرفتار شده بودند. ورود کشتی‌ها به خلیج فارس همچنان بسیار محدود است. این موضوع نشان می‌دهد که پس از خروج شناورهای متوقف‌شده، احتمالاً دوباره شاهد کاهش تردد خواهیم بود.»

در همین حال، زمین‌لرزه‌های روز پنج‌شنبه در ونزوئلا نیز نگرانی‌هایی درباره عرضه نفت ایجاد کرده است.

ارزیابی‌های اولیه کارکنان صنعت نفت ونزوئلا نشان می‌دهد زیرساخت‌های نفت، گاز و پالایش این کشور تاکنون آسیب محدودی دیده‌اند؛ زیرا بیشتر مناطق اصلی تولید، پالایشگاه‌ها، خطوط لوله و پایانه‌های صادراتی از کانون زمین‌لرزه فاصله دارند.

با این حال، منابع آگاه می‌گویند قطع برق، تردیدهایی درباره توانایی ونزوئلا برای حفظ سطح تولید پیش از زمین‌لرزه، یعنی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، ایجاد کرده است.