اسرائیل و لبنان پس از چند روز مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، روز جمعه ۲۶ ژوئن در واشینگتن به یک توافق چارچوب اولیه برای پایان دادن به درگیریها میان اسرائیل و حزبالله دست یافتند. مقامهای دو طرف تأکید کردند که این توافق تنها گام نخست در مسیر دستیابی به صلحی پایدار است.
این توافق در وزارت خارجه آمریکا با امضای نمایندگان ایالات متحده، اسرائیل و لبنان نهایی شد، اما جزئیات اندکی از مفاد آن منتشر شده است.
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، پیش از امضای توافق گفت: «امروز نخستین گام را در مسیری دشوار، اما مهم و ضروری برداشتیم.»
وی سپس در بیانیهای اعلام کرد که آمریکا برای اجرای این توافق، یک «گروه سهجانبه هماهنگی نظامی برای لبنان» تشکیل خواهد داد و در هماهنگی با سازمان ملل متحد، ۱۰۰ میلیون دلار کمک فوری بشردوستانه به لبنان اختصاص میدهد.
روبیو همچنین از اختصاص بیش از ۳۰ میلیون دلار برای تقویت توانمندیهای ارتش لبنان خبر داد تا این نیرو بتواند حاکمیت دولت لبنان را با کارآمدی بیشتری در سراسر خاک این کشور اعمال کند.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، اعلام کرد که این توافق به نیروهای اسرائیلی اجازه میدهد در صورتی که حزبالله سلاحهای خود را زمین نگذارد، حضور خود را در جنوب لبنان ادامه دهند.
او افزود ارتش لبنان بهتدریج کنترل دو «منطقه آزمایشی» را در اختیار خواهد گرفت؛ مناطقی که نیروهای اسرائیلی از آنها عقبنشینی خواهند کرد. به گفته نتانیاهو، ادامه روند عقبنشینی به میزان موفقیت ارتش لبنان در خلع سلاح و برچیدن زیرساختهای حزبالله بستگی خواهد داشت.
در مقابل، ژوزف عون، رئیسجمهور لبنان، این توافق را گامی در مسیر بازگرداندن حاکمیت کامل لبنان دانست و ابراز امیدواری کرد که زمینه بازگشت شهروندان به مناطق آزادشده و بازسازی مناطق آسیبدیده فراهم شود.
یحیئیل لایتر، سفیر اسرائیل در آمریکا، پس از امضای توافق گفت: «ایران از معادله خارج شده، حزبالله نیز کنار رفته و مسیر صلح میان اسرائیل و لبنان آغاز شده است.»
درگیریهای اخیر میان اسرائیل و حزبالله از دوم مارس آغاز شد؛ زمانی که حزبالله، چند روز پس از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، مواضع اسرائیل را هدف قرار داد. در پی آن، حملات هوایی و زمینی اسرائیل به لبنان، بنا بر گزارشها، بیش از چهار هزار کشته و بیش از یک میلیون آواره بر جای گذاشت.
با وجود دستیابی به توافق، تنشها همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد هفت عضو حزبالله را که در نزدیکی مناطق تحت کنترل نیروهای اسرائیلی فعالیت میکردند، هدف قرار داده و کشته است.
در همین حال، حسن فضلالله، نماینده حزبالله در پارلمان لبنان، تأکید کرد که این گروه با هرگونه تلاش برای خلع سلاح خود مخالفت خواهد کرد و سلاحهایش را حفظ خواهد کرد. وی همچنین گفت مقامهای لبنانی تنها در صورتی قادر به اجرای تعهدات خود خواهند بود که با حمایت آمریکا وارد رویارویی داخلی با حزبالله شوند؛ موضوعی که به گفته او با مخالفت جدی این گروه روبهرو خواهد شد.
همزمان، رسانههای دولتی لبنان گزارش دادند که ارتش اسرائیل اعلامیههایی را بر فراز شهر المنصوری در جنوب لبنان پخش کرده و از ساکنان خواسته است این منطقه را ترک کنند. ارتش اسرائیل اعلام کرد این هشدار به دلیل قرار گرفتن این منطقه در محدوده «منطقه امنیتی» صادر شده و هدف از آن جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان است.