ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد ارتش ایالات متحده روز شنبه، به دستور رئیسجمهور این کشور، در واکنش مستقیم به «ادامه اقدامات تهاجمی ایران»، بار دیگر مواضعی را در ایران هدف حمله قرار داده است.
سنتکام در بیانیهای اعلام کرد که جنگندههای آمریکایی زیرساختهای نظارتی نظامی، سامانههای ارتباطی، مواضع پدافند هوایی، محلهای نگهداری پهپادها و توانمندیهای مینگذاری ایران را هدف قرار دادهاند.
این حملات در ادامه تنشهایی انجام شد که پس از حمله روز پنجشنبه به یک کشتی تجاری در نزدیکی تنگه هرمز آغاز شد. آمریکا نیز روز جمعه در واکنش به آن، حملاتی را علیه اهدافی در اطراف تنگه هرمز انجام داده بود.
سنتکام مدعی شد پس از حملات روز جمعه، به ایران فرصت داده شد تا به توافق آتشبس پایبند بماند، اما نیروهای ایرانی این فرصت را نپذیرفتند و بامداد شنبه با یک پهپاد انتحاری به نفتکش ام/تی کیکو (M/T Kiku) حمله کردند. به گفته این نهاد، این حمله ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت شرق آمریکا رخ داده است.
در پایان این بیانیه آمده است که با وجود تنشهای اخیر، کشتیهای تجاری همچنان به تردد در تنگه هرمز ادامه میدهند.