جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، اعلام کرد شامگاه شنبه در گفتوگویی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، درباره توافق چارچوب آتشبس میان اسرائیل و لبنان که با میانجیگری واشینگتن حاصل شده است، رایزنی کرده است.
کاخ سفید تاکنون این تماس را تأیید نکرده و جزئیاتی از آن منتشر نکرده است.
بر اساس بیانیه ریاستجمهوری لبنان که به زبان عربی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، ترامپ بر حمایت آمریکا از لبنان و مردم این کشور تأکید کرده و گفته است واشینگتن برای اجرای مفاد توافق با هدف بازگرداندن امنیت و ثبات به لبنان تلاش میکند.
در این بیانیه آمده است که جوزف عون نیز ابراز امیدواری کرده آمریکا در جلوگیری از هرگونه نقض توافق و تضمین پایبندی به تعهدات ایفای نقش کند، بهویژه با اعمال فشار بر اسرائیل برای خروج از مناطق اشغالی جنوب لبنان تا استقرار ارتش لبنان در مرزهای بینالمللی تسهیل شود.
در حالی که مقامهای لبنانی نسبت به چشمانداز این توافق برای برقراری صلح ابراز خوشبینی کردهاند، این توافق با واکنشهای متفاوتی در میان جریانهای سیاسی و طایفهای لبنان روبهرو شده است. مخالفان میگویند این توافق به حملات نظامی اسرائیل بهطور کافی نپرداخته است.
این توافق که در بحبوحه تنشهای اسرائیل و لبنان و در شرایط شکننده آتشبس میان ایران و آمریکا حاصل شده، ارتش اسرائیل را ملزم میکند از دو منطقه در جنوب لبنان عقبنشینی کند.