نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله لبنان، روز شنبه توافق امنیتی میان اسرائیل و لبنان را که با میانجیگری آمریکا حاصل شده است، رد کرد و آن را «تسلیم در برابر اسرائیل» توصیف کرد.
این توافق، خروج مرحلهای نیروهای اسرائیلی از بخشهایی از جنوب لبنان و استقرار ارتش لبنان را پیشبینی میکند، اما به نیروهای اسرائیلی اجازه میدهد فعلاً در منطقه امنیتی گسترشیافته باقی بمانند.
قاسم در بیانیهای این توافق را «باطل و بیاعتبار» خواند و دولت لبنان را متهم کرد که با دادن امتیازهای یکجانبه، حاکمیت این کشور را تضعیف کرده است.
او همچنین از مفادی که خروج نیروهای اسرائیلی را به خلع سلاح حزبالله مشروط میکند، انتقاد کرد و گفت این بندها عملاً حضور نظامی اسرائیل را مشروعیت میبخشد و از «همه خطوط قرمز» عبور کرده است.
دبیرکل حزبالله تأکید کرد این گروه به مقاومت مسلحانه ادامه خواهد داد و گفت: «ما در سختترین شرایط میدان نبرد را ترک نکردیم و اکنون نیز آن را ترک نخواهیم کرد.»
در ادامه درگیریها، خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد یک پهپاد اسرائیلی روز شنبه منطقه نبطیه الفوقا در جنوب لبنان را هدف قرار داد؛ منطقهای که خارج از محدوده امنیتی اعلامشده از سوی اسرائیل قرار دارد.
ارتش اسرائیل به رویترز گفت این حمله را با پهپاد انجام داده و فردی را که به گفته این ارتش تهدیدی برای نیروهایش بوده، هدف قرار داده است، اما جزئیات یا شواهد بیشتری ارائه نکرد.
به گزارش رویترز، مخالفت با این توافق به حزبالله محدود نمانده است. جنبش امل به رهبری نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، نیز آن را توافقی نامتوازن توصیف کرد و گفت این توافق شرایطی را تثبیت میکند که به سود اسرائیل است.
در مقابل، اسرائیل کاتس، وزیر دفاع اسرائیل، از این توافق استقبال کرد و گفت این چارچوب به اسرائیل اجازه میدهد حضور خود را در منطقه امنیتی لبنان حفظ کند و مانع بازگشت آوارگان به این مناطق شود.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، نیز نقشه دو منطقهای را که قرار است در آینده به ارتش لبنان واگذار شود، به نمایش گذاشت. به گفته او، یکی از این مناطق کاملاً خارج از محدوده تحت کنترل نیروهای اسرائیلی قرار دارد و منطقه دیگر در حاشیه منطقه امنیتی گسترشیافته واقع شده است.
قاسم همچنین گفت تفاهمنامه ایران و آمریکا که اوایل ماه جاری امضا شد و به گفته او تمامیت ارضی لبنان را تضمین میکند، باید مبنای پایان درگیریها باشد، نه توافقی که در واشینگتن میان لبنان، اسرائیل و آمریکا امضا شد.