رسانههای حکومتی ایران بیانیهای با امضای ۶۳ عضو مجلس خبرگان رهبری منتشر کردند که در آن بازگشایی تنگه هرمز «خلاف تعهدات مسئولان» و «خطایی راهبردی» خوانده شده و بر خارج شدن حقوق هستهای ایران از دایره مذاکرات تأکید شده است.
بر اساس این بیانیه که خبرگزاریهای تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، منتشر کردهاند، امضاکنندگان ادامه حملات اسرائیل در لبنان و «عدم عقبنشینی» ارتش این کشور از مناطق جنوبی لبنان را «نقض آشکار» تفاهمنامه ایران و آمریکا دانسته و نوشتهاند که در چنین شرایطی، بازگشایی تنگه هرمز با تعهدات مسئولان سازگار نیست و «خطایی راهبردی» محسوب میشود.
اعضای مجلس خبرگان همچنین تأکید کردهاند که «حقوق هستهای کشور نباید مورد بحث و مناقشه قرار گیرد و بایستی از دایره مذاکرات خارج شود.»
در بخش دیگری از این بیانیه، از مسئولان و مذاکرهکنندگان خواسته شده است با توجه به «تجربههای مذاکرات خسارتبار گذشته»، مراقب «ترفندهای دشمن» باشند و «خطوط قرمز» تعیینشده از سوی رهبر جمهوری اسلامی را رعایت کنند.
امضاکنندگان همچنین «تثبیت مدیریت تنگه هرمز، دریافت غرامت خسارتها، بازگشت اموال بلوکهشده، رفع تحریمها و خروج آمریکا از منطقه» را از مطالبات رهبر جمهوری اسلامی برشمرده و هشدار دادهاند که هرگونه «سهلانگاری در این زمینه» با «عکسالعمل ملت» مواجه خواهد شد.
انتشار این بیانیه در حالی است که اختلافنظرها میان جریانهای حامی حکومت بر سر تفاهمنامه ایران و آمریکا در روزهای اخیر افزایش یافته است. روز شنبه نیز نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از منتقدان این توافق خواست با «ایجاد اختلاف و لغزش» زمینه «سوءاستفاده دشمن» را فراهم نکنند.
مسعود پزشکیان پیشتر گفته بود تفاهمنامه ایران و آمریکا با رأی «بیش از ۹۰ درصد» اعضای شورای عالی امنیت ملی، از جمله شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، تصویب شده و مذاکرات برای اجرای آن آغاز شده است.
بازگشایی تنگه هرمز از سوی ایران، در کنار رفع محاصره دریایی از سوی آمریکا، یکی از بندهای این تفاهمنامه دو کشور است که قرار است دستکم به مدت ۶۰ روز اجرا شود و تاکنون بهطور نسبی به اجرا درآمده است.