تنشها میان ایران و آمریکا پس از تبادل حملات تازه در اطراف تنگه هرمز، تفاهمنامهای را که اوایل ماه جاری میان دو کشور امضا شده بود، با چالش روبهرو کرده است. همزمان، کشورهای منطقه از جمله بحرین و کویت، حملات اخیر ایران به خاک خود را محکوم کردهاند.
سپاه پاسداران اعلام کرد در واکنش به حملات آمریکا، مواضع نظامی این کشور در برخی کشورهای همسایه را هدف قرار داده است. در مقابل، ارتش آمریکا نیز اعلام کرد در پاسخ به آنچه «ادامه اقدامات تهاجمی ایران» خواند، بار دیگر مواضعی را در اطراف تنگه هرمز هدف حمله قرار داده است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز شنبه ایران را به نقض تفاهمنامه آتشبس متهم کرد و هشدار داد که اگر تهران به حملات خود ادامه دهد، واشینگتن ممکن است بار دیگر دست به اقدام نظامی بزند.
در همین حال، بحرین اعلام کرد ایران این کشور را با «چندین موشک بالستیک و پهپاد» هدف قرار داده است؛ حملهای که وزارت خارجه بحرین آن را «تشدیدی خطرناک» توصیف کرد. وزارت خارجه کویت نیز حملات مکرر ایران را «نقض آشکار حاکمیت» این کشور خواند و آن را محکوم کرد.
تهران نیز حملات آمریکا در روز گذشته را «نقض آشکار» تفاهمنامه ۱۸ ژوئن میان دو کشور دانست. سپاه پاسداران همچنین اعلام کرد هرگونه نقض این تفاهمنامه، به «تعلیق همه روندهای مرتبط» خواهد انجامید.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز با اشاره به تنگه هرمز هشدار داد هرگونه مداخله در مدیریت ایران بر این آبراه راهبردی، به تشدید تنشها منجر خواهد شد. او گفت: «پس از رفع موانع، تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز و تحت مدیریت انحصاری ایران به ظرفیت پیش از جنگ بازخواهد گشت.» عراقچی همچنین تأکید کرد جنگ باید در همه جبههها، از جمله لبنان، به طور کامل پایان یابد.
در لبنان نیز درگیریها ادامه یافت. ارتش اسرائیل اعلام کرد یک نظامی این کشور در جریان درگیری مسلحانه با یکی از نیروهای حزبالله در جنوب لبنان کشته شده است؛ رخدادی که تنها دو روز پس از امضای توافق جدید میان اسرائیل و لبنان در واشینگتن روی داد. همزمان، خبرگزاری رسمی لبنان نیز از حملات اسرائیل به مناطق اطراف دیرسریان و طیبه در جنوب این کشور خبر داد.
در تحولی دیگر، تیم ملی فوتبال ایران نیز از جام جهانی ۲۰۲۶ حذف شد و با اختلافی اندک از صعود به مرحله حذفی ۳۲ تیمی بازماند؛ اتفاقی که همزمان با تشدید بحرانهای منطقهای رقم خورد.